Ook op de TUI Hospitality Academy is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de lesstof
8 januari 2020
Onze studenten krijgen al vanaf begin af aan mee wat duurzaamheid in de toerisme branche inhoudt, zo kunnen zij straks goed voorbereid de arbeidsmarkt betreden.
Eén van de 5 kenmerken van generatie Z is duurzaamheid: looking for love, not a one-night-stand
Deze factor is een must have voor iedere organisatie. De jongeren van Generatie Z ontwikkelen een negatieve attitude ten opzichte van een organisatie die binnen haar bedrijfsvoering niet bezig is met duurzaamheid. Om de jongeren echt aan te spreken is het belangrijk om een duurzaam verhaal te vertellen ze zichzelf in herkennen, ze willen namelijk een goede relatie met een organisatie opbouwen. Hiermee ben je onderscheidend en kan je de jongeren aan je binden.
Bedrijven zullen in de toekomst vaker zoeken naar duurzame reispartners
Ondanks dat zorgen rond het milieu en de klimaatveranderingen wereldwijd volop in de aandacht staan, lijkt het erop dat grote organisaties hier op dit moment nog weinig rekening mee houden in hun reisprogramma’s.
Zo vinden er bijvoorbeeld nog nauwelijks voorlichtingen plaats van medewerkers en ook zijn er nog weinig organisaties die hun reis- en onkostenbeleid hebben aangepast met oog op de duurzaamheid. Maar er is een keerpunt te zien. Dit zijn enkele uitkomsten van een nieuw onderzoek van SAP Concur in samenwerking met de Global Business Travel Association (GBTA).
Uit het onderzoek blijkt dat er tot nu toe nog niet veel is gedaan om duurzaamheid onderdeel te maken van het beleid rond (zaken)reizen. De verwachting is dat bedrijven in de toekomst vaker zullen gaan zoeken naar duurzame reispartners. Op dit moment neemt 31% van de travel managers duurzaamheidsaspecten op in het reisbeleid. Slechts 27% moedigt medewerkers aan om bijvoorbeeld te kiezen voor een leverancier die duurzaam opereert. Er valt dus nog veel te halen op dit gebied.
70% van de ondervraagde travel managers is van mening dat reizigers de mogelijkheid moeten krijgen om duurzame keuzes te maken bij hun reis.
Dit zou onder andere moeten gebeuren door:
- Duurzame reisopties te bieden tijdens het boekingsproces (72%)
- Zakenreizigers aan te sporen om duurzame keuzes te maken voor hun reis (78%)
- Rapporten ontvangen waarmee de uitstoot van CO2 voor een reis berekend kan worden (85%)
TUI speelt steeds meer in op de wensen en behoeften van de klant met betrekking op duurzaamheid. Zo heeft TUI als beleid: ‘Better Holidays, Better World 2020’
TUI heeft een van de laagste uitstoot per passagierskilometer ter wereld. Dat proberen ze vast te houden. De hele toeristische sector moet op zoek gaan naar alternatieve bronnen van kerosine en samenwerkingen opstarten. Met behulp van een testvliegtuig kijken ze naar zaken als de plaatsing van zonnepanelen, lichtere stoelen en een nieuwe aerodynamica-coating.
Ook bepaalde projecten vanuit de TUI Care Foundation dragen bij aan verduurzaming. Bijvoorbeeld: Op Kreta is in samenwerking met hotels en boeren een nieuwe markt met biologische en lokale producten gecreëerd, zoals druiven en olijven. Deze producten promoot TUI bij de lokale toeristenindustrie. Zo zijn er hotels en restaurants die de olijfolie in hun gerechten gebruiken en de wijn serveren en winkels die de producten verkopen. Ook wordt een deel van de producten geëxporteerd. Op die manier maken vakantiegangers kennis met de lokale keuken en krijgt de lokale economie een impuls.
TUI probeert om alle 2500 medewerkers bewust te maken; hoe meer ambassadeurs, hoe beter. Veel medewerkers willen bijdragen aan de duurzame strategie van TUI, maar ze weten niet hoe. Daar moet TUI handvatten voor geven. Dat doet TUI door onder meer simpele voorbeelden te geven, zoals dat ze al een bijdrage kunnen leveren door op de fiets naar het werk te komen.