Cosmo en TUI verlengen samenwerking
1 december 2021
Goed nieuws! Bij Cosmo vinden wij het belangrijk dat onze studenten zich breed ontwikkelen binnen het vakgebied toerisme. Dit bevordert de kans op een baan en houdt alle opties open voor een hbo-vervolgopleiding. Door meerdere business partners aan ons te verbinden, geven we onze studenten echt de mogelijkheid te ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden.
Er is dan ook gekozen om de naam per 1 september 2022 te wijzigen van TUI Hospitality Academy naar Cosmo Academy Travel & Hospitality. TUI blijft als belangrijke business partner aan de Cosmo Academy verbonden.
De mbo-opleiding niveau 4 – Leidinggevende/ Manager Travel & Hospitality wordt door Cosmo verzorgd op het Koning Willem 1 College in Den Bosch en het Nova College in Haarlem. Veel studiekiezers uit het voorgezet onderwijs oriënteren zich momenteel op een vervolgopleiding. De werving van nieuwe studenten vanaf cohort 2022-2023 zal dus nu al onder onze nieuwe opleidingsnaam plaatsvinden.
TUI blijft belangrijke business partner
Onlangs zijn we met TUI overeengekomen dat zij de komende 5 jaar aan onze opleiding verbonden blijven. Hiermee waarborgen we dat onze studenten op het Koning Willem 1 College in Den Bosch praktijkkennis gedeeld krijgen door medewerkers van dit prachtige bedrijf. Ook blijft het voor de studenten de komende jaren mogelijk om stage te lopen op het TUI hoofkantoor of een van de vele reisbureaus óf zelfs een baan te krijgen. Binnen het mbo is deze samenwerking in de afgelopen jaren een ‘schoolvoorbeeld’ gebleken van hoe onderwijs en praktijk gecombineerd worden. Zo bereiden we onze studenten optimaal voor, zodat ze na het behalen van hun diploma als professional meteen aan de slag te kunnen in de branche.
Met onzekere tijden in het toerisme, is samenwerken en opleiden van jonge mensen van groter belang dan ooit. Studenten zijn immers de werknemers van de toekomst.
Eveline Vos, Head of Learning & Development bij TUI : “Bij Cosmo staat het samenbrengen van theorie en praktijk centraal. In onze jarenlange samenwerking hebben wij ervaren dat dit professionals oplevert. Elke samenwerking moet soms aangepast worden aan de ontwikkelingen; vanaf september 2022 zullen TUI en Cosmo verder gaan als business partners, de naam TUI Hospitality Academy komt te vervallen. De samenwerking zal nog steeds ingevuld worden met opdoen van praktijkervaring en het delen van kennis op diverse gebieden. En de goed opgeleide en enthousiaste studenten blijven zeer welkom om bij TUI te komen werken na de opleiding.”
We are a network!
Onder de nieuwe naam wordt het stageaanbod voor de komende jaren verder uitgebreid. Dit dankzij nieuwe business partners die gekoppeld gaan worden aan de opleiding Cosmo Academy Travel & Hospitality:
Belangrijke pijlers opleiding Travel en Hospitality
Belangrijke focus in onze opleiding ligt op; toerisme, evenementen en frontoffice.
Dit doen we door een vakkenpakket te bieden wat hier op afgestemd is. Zo leren de studenten alles in relatie tot het ontvangen van gasten, het werken met diverse digitale systemen en afhandelen van klachten. Gastvriendelijkheid vormt de rode draad bij al onze lessen.
“Het onderscheidend vermogen van de reisbranche zit immers in de een-op-een-interactie met gasten. Studenten leren bij ons dan ook echt hoe je omgaat met mensen en dat komt in elke branche van pas”, aldus Isabelle van Aarle, Directeur Business Development Cosmo.
Daarnaast leren ze alles over verschillende landen en culturen. Maar ook vakken als Aviation (luchtvaart), Reisleiding, Marketing, Sales en uiteraard Leidinggeven komen voorbij. In het gave vak MICE (Meetings, Incentives, Congres (Conventions) en Exhibition) leren ze events organiseren o.a. ook voor de ‘zakelijke’ reiswereld.
Het vakgebied
De coronacrisis heeft geleid tot aangepaste reisprioriteiten bij mensen en een verlangen om meer van de natuur te genieten. Voor bijvoorbeeld een medewerker travel & hospitality betekent deze ontwikkeling van personalisering dat hij zo goed mogelijk gehoor moeten kunnen geven aan de wensen en behoeften van de individuele klant.
Werken in het toerisme is een droom voor velen; je laat reizigers zorgeloos genieten van hun vakantie of zakenreis. Je organiseert reizen naar bijzondere bestemmingen over de hele wereld en ook dichter bij huis. Zo kom je alles te weten over andere culturen en landen en spreek je straks Duits of Spaans. Je wordt bijvoorbeeld reisadviseur, manager evenementen, reisleider, host, frontoffice-medewerker of grondsteward(ess).